Økonomi og ressourcer

En juniorafdeling skal ses som en investering i foreningens fremtid, og med den følger der nogle vigtige overvejelser når det kommer til økonomi. Der er nemlig både opstarts- og driftudgifter forbundet, men hvor skal pengene komme fra? Og hvor mange penge, skal der til?

 

Den gode juniorafdeling er en serie på seks indlæg, der giver dig grundlæggende tips og råd til både opstart og drift af en juniorafdeling. Indholdet er udformet af Danmarks Sportsfiskerforbunds Juniorudvalg.

 
 

Kontingent

Skal jeres medlemmer, der er under 18 år, betale kontingent? Og hvis der opkræves kontingent, tilfalder det så juniorafdelingen helt eller delvist? Den rigtige løsning for jer kommer helt an på jeres ressourcer og hvad I kan tilbyde.

Når I skal sætte niveauet på kontingentet, kan I med fordel tage et kig på, hvad det koster at gå til andre foreningsaktiviteter i jeres nærområde, som eksempelvis spejder, fodbold eller svømning. Det vil give jer et godt overblik over, hvad målgruppen er vant til at betale.

Et andet sted at finde inspiration er at kigge på, hvad det koster i andre lystfiskerforeninger, der minder om jeres. Et juniormedlemsskab i en lystfiskerforening koster typisk mellem 0-600 kr.

I skal ikke være bange for at opkræve penge for juniorer. Det er fuldt forståeligt, at I gerne vil gøre det billigt, og måske endda gratis, at gå i jeres forening i håb om, at flere så vil deltage. Dog kan dette have den modsatte effekt. Mange mennesker forbinder nemlig pris med kvalitet, og når man betaler for noget, forpligter det også. Der er ikke noget entydigt svar her, men det er absolut en overvejelse at have med.

Danmarks Sportsfiskerforbund opkræver pt. ikke kontingent for juniorer.

 
 

Opstarts- og driftudgifter

Der er både omkostninger forbundet ved opstart og drift af en juniorafdeling, og her er det store spørgsmål så: hvor skal pengene komme fra?

Har I besluttet, at der er et kontingent forbundet med jeres juniormedlemsskab, og at disse penge går direkte til juniorafdelingen, er I godt på vej. Men der kan være basisudgifter, der overstiger kontingentindtægten, særligt i små eller nyopstartede juniorafdelinger. Det skal derfor besluttes i bestyrelsen, hvad foreningen kan skyde i afdelingen.

En hel- eller halvårsplan for afdelingens aktiviteter er et vigtigt værktøj for at danne sig et overblik over behovet for afdelingens økonomi. Skal det være muligt at låne grej? Skal der bookes busser? Skal der printes reklamer ud?

Det er også vigtigt at afklare niveauet for en eventuel brugerbetaling. Er alt, hvad I laver i juniorafdelingen, gratis, når først man er medlem? Eller kan der være ting, man skal betale for i form af materialer, forplejning, transport eller lignende?

 
 

Tilskud, sponsorater og samarbejdsmuligheder

Kommunale tilskudsmuligheder
Alle kommuner i Danmark har en tilskudsordning for foreninger, der tilbyder aktiviteter til børn og unge under 25 år og som er godkendt som folkeoplysende forening.
Dette er fastlagt i folkeoplysningsloven, som forpligter kommunerne til at give tilskud til folkeoplysende aktiviteter for netop denne aldersgruppe. Størrelsen og udformningen af tilskuddene kan dog variere fra kommune til kommune, da loven giver kommunerne mulighed for at tilpasse tilskudsmodellerne efter lokale forhold.
I kan som forening typisk søge om følgende typer tilskud:

  • Aktivitetstilskud: Tilskud til aktiviteter for børn og unge under 25 år.

  • Lokaletilskud: Tilskud til leje eller drift af lokaler, der anvendes til aktiviteter for børn og unge.

  • Uddannelsestilskud: Tilskud til kurser og uddannelse af ledere, instruktører og trænere.

Det er vigtigt at bemærke, at selvom alle kommuner har en tilskudsordning, kan betingelserne og ansøgningsprocedurerne variere. Vi anbefaler derfor, at I kontakter jeres lokale kommune for at få præcise oplysninger om tilskudsmuligheder, ansøgningsfrister og eventuelle krav.

Fonde, sponsorater og samarbejdspartnere
Børn og unge i friluftsliv er en attraktiv størrelse, når det kommer til fonde og firmaer, så der er rig mulighed for at skaffe ekstra penge til både aktiviteter og materialer.
Lokale lystfisker- og outdoorbutikker har også en interesse i, at der kommer flere kunder til deres butikker. Det er en oplagt samarbejdsmulighed for jer, både i form af lån eller nedsat pris på udstyr, rabatter til jeres medlemmer og reklame.

Vi vil snart udkomme med guides og skabeloner specifikt om tilskudsansøgninger og fonde.

 


Forrige
Forrige

Struktur og roller

Næste
Næste

Planlægning og aktiviteter