Planlægning og aktiviteter
At planlægge og gennemføre aktiviteter for en juniorafdeling kræver både struktur, overblik og et godt samarbejde. Det er vigtigt at have en god plan på plads, så både børn og voksne får en god oplevelse.
Her er nogle praktiske tips til, hvordan du kan strukturere planlægningen og sikre, at aktiviteterne bliver både sjove og lærerige.
Den gode juniorafdeling er en serie på seks indlæg, der giver dig grundlæggende tips og råd til både opstart og drift af en juniorafdeling. Indholdet er udformet af Danmarks Sportsfiskerforbunds Juniorudvalg.
Den store plan
Først og fremmest er det vigtigt at have et klart overblik over året. De fleste foreninger fokuserer på fiskeri, der er hjemmehørende i deres lokalområde, og det skal man selvfølgelig tage højde for i planlægningen.
I årsplanen kan I kortlægge jeres lokale fiskeri i de forskellige sæsoner, så I kan tage udgangspunkt i dette. I må også gerne tilføje særlige events, camps, konkurrencer eller lignende, som kan være relevante for jeres planlægning – både det I selv afholder og det, som kan fungere parallelt med.
Når I har et godt overblik, kommer næste spørgsmål: Hvilke aktiviteter vil I gerne gennemføre, hvor tit skal I mødes, og hvornår? En god idé er at samle instruktørteamet og lægge planen for året sammen.
Tænk også gerne på variation i aktiviteterne, så ungerne ikke kun lærer tekniske færdigheder, men også får mulighed for at udvikle sociale kompetencer og samarbejdsevner.
Fordeling af opgaver og ansvar
Når planlægningen er på plads, er det tid til at fordele opgaverne. Det er nemlig vigtigt, at alle ved, hvad de skal, og hvad deres ansvar er. Og at I ved, at der er nogen til at varetage de mange gode ting, I gerne vil lave.
Tænk også gerne på, hvad der kræves for at gennemføre hver aktivitet eller forløb. Hvem skal være ansvarlig for hvad? Skal der bruges særligt udstyr, og hvem sørger for det? Hvordan skal kommunikationen med forældrene håndteres, og skal der indhentes tilladelse til eksempelvis kørsel? Mangler I en instruktør til at varetage en særlig opgave? Hvordan ser økonomien ud?
Målsætninger
Hvad skal de lære eller opleve? Skal de forbedre deres fisketeknik, lære om naturen, eller måske arbejde sammen om et teamprojekt?
Det er ikke unormalt, at et juniorhold rummer en bred aldersgruppe, der alle fisker på meget forskellige niveauer.
For at sikre, at de alle sammen får den bedst mulige oplevelse, er det en god idé at lægge en plan for, hvordan jeres aktiviteter kan hjælpe med at udvikle deres fiskeri.
Del mål og forventninger med instruktører og hjælpere på forhånd, så alle er forberedte og kan bidrage til at nå målene. Giv samtidig plads til, at børnene kan stille spørgsmål og være med til at sætte deres egne mål – det giver dem ejerskab over deres læring og engagement.
Variation og fleksibilitet
Selvom det er vigtigt at have en plan, er det også nødvendigt at være fleksibel. Forholdene kan ændre sig, vejret kan være anderledes end forventet, eller børnene kan have brug for en pause fra den planlagte aktivitet.
Vær derfor ikke mere stram i jeres planlægning, end at der hurtigt kan lægges en ny plan. Husk at give børnene god besked, så særligt de, der har brug for klare rammer, kan følge med.
Åbne events
Har I et særligt fokus på at tiltrække nye juniormedlemmer, kan I afholde åbne arrangementer, enten i forbindelse med jeres regulære klubaftener eller ved særlige lejligheder. På denne måde giver I mulighed for at se klubben og aktiviteterne an og vise det mulige kommende medlem, at det faktisk er rigtig fedt at gå til lystfiskeri hos jer.
I nogle foreninger afholdes de åbne events med et deltagergebyr for ikke-medlemmer. Dette er helt op til jer, hvad I vil gøre.
Skab en positiv og inkluderende kultur
Det er vigtigt at skabe en kultur, hvor alle føler sig velkomne og inkluderede. Sørg for, at aktiviteterne ikke kun handler om at fange fisk, men også om at styrke fællesskabet. Opfordr børnene til at samarbejde, dele erfaringer og hjælpe hinanden.
Når de unge føler sig som en del af fællesskabet, er der en langt større sandsynlighed for, at de kommer igen.