Kommunikation

Effektiv kommunikation er afgørende for en juniorafdeling. Her ser vi på, hvordan I bedst organiserer jeres interne og eksterne kommunikation – fra den ugentlige kontakt med juniorerne og deres forældre, til valg af sociale medier kanaler, indhold på hjemmeside, presse og interessefællesskaber.

 

Den gode juniorafdeling er en serie på seks indlæg, der giver dig grundlæggende tips og råd til både opstart og drift af en juniorafdeling. Indholdet er udformet af Danmarks Sportsfiskerforbunds Juniorudvalg.

 
 

Intern kommunikation

Mail, SMS og Facebook-gruppe
Hvordan kommunikerer I med jeres juniorer og forældre? Nogle foreninger foretrækker, at al kommunikation foregår i en lukket Facebook-gruppe kun for holdet og forældre, mens andre sender mails eller sms'er. Det er absolut en smagssag, og i sidste ende er dét, I vælger at gøre, det forældre og børn bliver vant til. Det vigtigste er, at I er konsekvente med, hvordan I kommunikerer.

Afholder I ugentlige klubaftener, så send information ud om den kommende aftens program i god tid, hvor I fortæller, hvad der skal ske, hvad de kan forvente, og hvad de skal medbringe. Er der et bestemt mødested og tidspunkt, som kan variere, så er det selvfølgelig også noget, der skal inkluderes her.

Overvej desuden, om I foretrækker, at man tilmelder sig hvert arrangement, og hvordan dette foregår.

 

Facebook Events og hjemmesidekalender
Nogle foreninger benytter sig af Facebook-eventfunktionen for samtidigt at kommunikere om deres arrangementer udadtil, hvis nu et ikke-medlem skulle være nysgerrig på at se, hvordan aktiviteterne ser ud.

Det samme gælder, hvis klubbens hjemmeside har en kalenderfunktion.

 
 

Ekstern kommunikation

Hjemmeside

Har jeres forening en hjemmeside, bør I absolut fortælle om jeres juniorafdeling derinde. Beskriv, hvilken aldersgruppe det er for, hvor ofte I mødes, hvad I fisker efter, og hvad de kan forvente af at gå på holdet.

Fortæl også gerne, hvem holdets instruktører er, og lav en lille sektion med svar på de mest stillede spørgsmål. Det handler typisk om, hvad det koster, hvordan tilmelding fungerer, hvilket udstyr de skal have med og andet i samme dur.

Det er en god idé at tilføje lidt billeder fra tidligere juniorarrangementer til siden, så man kan se og mærke holdets stemning.

 

Sociale Medier

Et vigtigt værktøj, når det kommer til at kommunikere med og til de unge, er de sociale medier. Både når I skal nå dem på 12+ år, der i højere grad selv er kommet online, og til at nå ud til forældre, der endnu ikke har meldt deres barn ind i foreningen.

Det med at poste regelmæssigt på de sociale medier kan for nogle føles meget unaturligt, og derfor kan det være en god idé med en nem og overskuelig plan, så det ikke bliver en stor belastning.

Heldigvis behøver I ikke være tilstede på alle platformene. I kan sagtens nøjes med en enkelt eller to. Det vigtigste er, at I vælger den eller de platforme, der giver bedst mening for jer og for jeres målgruppe. Facebook henvender sig typisk til det lidt ældre segment, hvorimod Instagram og TikTok passer bedre til de yngre.

Lav et post efter hvert arrangement, hvor I deler lidt billeder og fortæller, hvad I har lavet. I kan sagtens lave meget mere end dette, men det her er et godt sted at starte.

 
 

Kontakt med skoler og flyers i grejbutikker
Hvor er børnene henne? Ja, nogle gange er det lettest at gå direkte til kilden. Har I mulighed for at lave et samarbejde med de lokale skoler, ungdomsskoler og institutioner, kan dette være en fantastisk måde at nå ud til nye, potentielle medlemmer.

De lokale grejbutikker er også et oplagt sted at søge hen, når I skal finde de unge. Det er nemlig der, de fleste nyfiskere ofte søger hen, når de skal i gang og har brug for udstyr og ikke mindst hjælp. Lav flyers om jeres juniorafdeling, som I kan give til grejbutikkerne, og få dem til at hjælpe jer med at rekruttere de nye lystfiskere.

 

Presse, kommunens hjemmesider og andre kanaler
Når I ønsker at nå ud til et bredere publikum, er det vigtigt at udnytte både traditionelle og digitale kommunikationskanaler. Pressemeddelelser og samarbejde med lokale medier kan være en effektiv måde at få opmærksomhed på foreningens aktiviteter og events, især hvis der er noget unikt at fremhæve, som en stor fisketurnering eller et initiativ for børn og unge.

Kommunens hjemmeside er en anden vigtig kanal. Mange kommuner har en sektion dedikeret til fritidsaktiviteter, foreninger og arrangementer, hvor foreninger kan blive omtalt. Ved at få foreningens aktiviteter listet her, når man ud til borgere, man måske ikke ville have nået ellers.

Undersøg også gerne, hvilke andre kanaler I har i jeres lokalområde. Kan I lave opslag på biblioteket? Kan I samarbejde på tværs med andre frilufts-foreninger og fortælle om jeres aktiviteter der? Mulighederne er mange.

 


Forrige
Forrige

Sikkerhed og tilladelser

Næste
Næste

Den gode velkomst og fastholdelsen