Børneattest: Sådan indhenter du den

Det er lovpligtigt at indhente børneattest på alle i jeres forening, der leder eller underviser børn/unge under 15 år. Her kan du læse hvordan man gør.

 
 

En børneattest er med til at sikre trygge rammer for børn og unge i jeres forening. Det er et dokument, der viser, om en person har en historik, som gør dem uegnede til at arbejde med børn. Attesten skal indhentes inden personen starter sit arbejde.

En børneattest skal som udgangspunkt indhentes:

  • Ved nyansættelse eller tilknytning af frivillige: Når en person skal arbejde med børn og unge under 15 år, skal børneattesten indhentes, inden vedkommende starter.

  • Løbende opdatering: Der er ingen lovkrav om at indhente børneattester på ny, medmindre der sker en ændring i personens tilknytning til foreningen (f.eks. ved nye opgaver eller roller). Dog anbefaler mange organisationer, at børneattester opdateres regelmæssigt, typisk hvert 1-3 år, som en god praksis for at sikre, at oplysningerne fortsat er gyldige.

Foreningen kan med fordel fastlægge en politik for, hvor ofte børneattester skal opdateres, for at skabe klarhed og sikre, at der altid er styr på dette område.

 

Sådan gør du

 

Trin 1 – Indsamling af information

For at kunne indhente attesten, skal du bruge nogle oplysninger om den frivillige:

  • For- og efternavn

  • CPR nummer

  • E-mail adresse

Bemærk, at du skal følge de gældende GDPR regler ifht opbevaring af oplysningerne.

 

Trin 2 – Anmod om børneattest

  • Gå ind på politi.dk/service-og-tilladelser/straffeattest/bestil-boerneattest

  • Tryk på ”Bestil børneattest”

  • Log ind med NemID/medarbejdersignatur/NemID Erhverv

  • Klik på børneattest

  • Vælg: Personer, der som led i ansættelse…

  • Udfyld navn og cpr-nummer på den frivillige samt hvilken e-mailadresse, børneattesten skal sendes til.

  • Underskriv med NemID

Gentag dette for alle frivillige der skal indhentes børneattest på.

 

Trin 3 – Den frivillige godkender anmodning

Den frivillige får nu besked i sin eBoks om at give samtykke til, at børneattesten fremsendes. De skal bruge NemID til dette.

Børneattesten sendes til foreningen via eBoks.



Kommende kurser, netværksmøder og events
Forrige
Forrige

Varde SPF: Overspringerne Anno 2008

Næste
Næste

Filet-O-Fisk